Kód: OT-TÖR-101,
BBN-TÖR11-101
Cím: Magyarország
18. századi története a jelen történetírásában
Időpont: péntek
14.00-17.00 kéthetente
Terem: Múzeum
körút 6-8. földszint 27.
Az oktatás célja
A kurzus célja
kettős. Egyfelől a hallgatók Magyarország és Európa 18. század történetével
foglalkozó legfrissebb kutatásokkal ismerkedhetnek meg a téma szakértőinek
előadásában, másfelől a kiadott jegyzet és diasor alapján át kell tekinteniük a
történetírás történetét és elméletét a professzionális történettudomány
születésétől a jelen vitákig.
A jegyzet a Hérodotoszig visszavezethető távoli előzmények vázlatos
áttekintését követően a hallgatókat előbb megismerteti a professzionális
történettudomány 19. századi születésével és intézményesülésével, majd a 19.
század végén egységesülő tudományos történetírással és az azt a későbbiekben
érő három kihívással: a szellemtörténeti irányzattal, illetve a
társadalomtörténettel, végül a kultúrtörténeti megközelítéssel.
Részletesen foglalkozik ezen belül az utóbbi fél évszázad történetírásával:
a 20. század közepén uralkodó társadalomtudományos történeti megközelítésekkel
(a társadalomtörténet braudeli klasszikus formájával, a nagy kollektív
vállalkozásokkal a kvantitatív és a szeriális történelem területén, a marxista
történetírás kiemelkedő eredményeivel, a történeti demográfia, a család- és
háztartástörténeti iskola és a pszichotörténeti megközelítés klasszikusaival),
illetve a hetvenes évektől az elméleti kihívások felerősödésével egy időben
jelentkező, kultúrtörténetinek nevehető irányzatokkal: a mentalitástörténettel,
a társadalmi nemek történetével, a történeti antropológiával, a
mikrotörténelemmel, a mindennapok történetével, az emlékezet kutatásával és az
új kultúrtörténettel. Az egyes irányzatok bemutatásánál mindig külön figyelmet
fordítunk a magyarországi recepcióra, az áramlatok neves magyar
reprezentánsainak bemutatására.
A kurzus a historiográfiai jelenségeit nemcsak megismerteti klasszikusain
keresztül a hallgatókkal, hanem bemutatja a maga egészében a történelem, mint
diskurzus helyzetét: a történelmet a kor gondolkodásába, szellemi áramlataiba
beágyazva prezentálja – a történetfilozófiai és historiográfiai megközelítés
egységbe ötvöződik.
Az előadásokra dupla órák formájában kerül sor. A 45-90 perces magyar vagy
angol nyelvű vendégelőadásokat szünet után vita és beszélgetés követi. Az egyes
órákra elolvasandó háttérirodalom a kurzus jelen, félév közben is frissített
honlapján lesz feltüntetve.
A kurzus tartalma
2019. február 15. : Bevezetés, a kurzus bemutatása, a
követelmények megbeszélése. Ládonyi Emese előadása: A csecsemőgondozás és kisgyermeknevelés mint
társadalmi kérdés a 18. században
2019. március 1. William D. Godsey (Bécs) angol nyelvű előadása: War and Government in the Eighteenth-Century Habsburg Monarchy
2019. március
22. Csörsz Rumen István és Vaderna Gábor előadása: Adatbázisok a 18. századi irodalomtörténet kutatásához.
2019. április
26.: Barta János előadása: Zemplén
vármegye gazdaság- és társadalomtörténete a 18. században
2019. május 17.: Penelope J. Corfield (Royal Holloway, University of London / University of Newcastle) angol nyelvű előadása: Riots or Regular Voting? The Advance of Popular Democracy in Eighteenth-Century Metropolitan London
A kurzus
számonkérési és értékelési rendszere:
A tanegységet a
félév végi kollokvium sikeres letételével lehet megszerezni. Ennek anyagát a
jegyzet és a megadott magyar nyelvű szakirodalom jelenti. A vizsgán két tételt
és egy szakirodalmi tételt kell majd húzni. Aki a tételek esetében alapszintű
tájékozottságról tud tanúbizonyságot tenni, 1, ha jó szintű tudást mutat, 2
pontot kap. Ha a vizsgázó olvasta a kihúzott szakirodalmat, 1 pontot kap. A
vizsga értékelése megegyezik a gyűjtött pontok számával.
Amennyiben valaki
látogatta a pénteki előadásokat, választhatja azt az opciót, hogy az alábbi
tételsorból csak egyet húz, míg a második tételét (és akár a szakirodalmi
tételt is) az elhangzott előadásokból (és a hozzájuk kapcsolódóan feladott
szakirodalomból) húzza.
Vizsgakérdések:
I. Előzmények: A történetírás a kezdetektől a 18. századig: 1. Görög történetírás 2. Római történetírás 3. Kereszténység és középkor 4. Az újkori változások
II. A történetírás születése és intézményesülése a 19. században: A historizmus és a pozitivizmus 1. A historizmus létrejötte 2. A historizmus történetírása 3. A pozitivizmus 4. A pozitivizmus történetírása
III. A romantika történetírása, a tudományos történetírás egységesülése
és az ellene intézett első kihívás: a szellemtörténet: 1. A romantika
történetírása 2. A tudományos történetírás egységesülése 3. A szellemtörténet.
IV. A társadalom-, és kultúrtörténet kezdetei: 1. A társadalom- és kultúrtörténet előzményei a pozitivizmus jegyében 2. A társadalomtudományos történelem kihívása: az Annales első nemzedéke 3. A társadalomtudományos történelem Magyarországon a két világháború között
V. Spengler és Toynbee. Az Annales második nemzedéke: 1. Spengler és Toynbee. 2. Braudel történetírása 3. Az Annales a második nemzedék dominanciájának idején (Braudel nélkül)
VI. A történet demográfia, a család- és háztartástörténet: 1. A történeti demográfia (definició, források, módszerek, termékenység, házasodás, halandóság, magyarok) 2. A gyermekkor története 3. Család- és háztartástörténet
VII. A marxista történetírás: 1. A marxista elmélet 2. A marxista történetírás Magyarországon 3. A brit marxista történetírói iskola
VIII. A pszichotörténelem: 1. A pszichotörténelem definiciója és klasszikusai 2. A pszichotörténelem fejlődése, lehetőségei és a pszichotörténelem Magyarországon
IX. A mentalitástörténet és a történeti antropológia: 1. A mentalitástörténet 2. A történeti antropológia 3. A kultúratudomány és az új kultúrtörténet
X. Relativizmus és narrativizmus. Hayden White történetfilozófiája. A mikrotörténelem: 1. A tudományos történetírás empirizmusa és a relativizmus a történetelméletben 2. Neopozitivista és narrativista felfogások a történeti magyarázatról 3. Hayden White történetfilozófiája 4. Az olasz mikrotörténelem, a mikrotörténelem problémái, illetve francia és német recepciója
XI. A nők története és az emlékezet kutatása. A posztmodern a történetfilozófiában és a történetírásban: 1. A nők története és a társadalmi nemek (gender) története 2. Az emlékezet kutatása 3. A posztmodern történetelmélet, a pragmatikus válasz a posztmodern történetelmélet kihívására és a posztmodern történelem gyakorlata
XII. A kontextuális fordulat. A kultúrtörténeti megközelítés: 1. Kontextuális
fordulat a művészettörténetben és a tudománytörténetben 2. Kontextuális
fordulat az eszmetörténetben és az újhistorizmus 3. A mindennapok története és
a nemzedéktörténet 4. A fogalom- és diskurzustörténet
Irodalom:
Jules
Michelet: Franciaország története.
Előszó. In: Gyurgyák János - Kisantal Tamás (szerk.): Történetelmélet. Budapest, 2006. II. 1028-1042.
Marczali
Henrik: Az 1790/1-diki országgyűlés.
Budapest, 1907. v-vii. és 1-107.
Johann
Huizinga: A középkor alkonya.
Budapest, 1979. 7-28. (=1. fejezet)
Marc
Bloch: A történész mestersége.
Budapest, 1996. 11-136.
Fernand
Braudel: A Földközi-tenger és a
mediterrán világ II. Fülöp korában. Budapest, 1996. I. kötet 1-7., 17-45.
Philippe
Aries: Gyermek, család, halál.
Tanulmányok. Budapest, 1987. 169-179., 199-209., 311-317.
Erik
H. Erikson: A fiatal Luther és más írások.
Budapest, 1991. 1-138.
E.
P. Thompson: Az idő, a munkafegyelem és az ipari kapitalizmus. In: Gellériné
Lázár Márta (vál.): Időben élni.
Történeti-szociológiai tanulmányok. Budapest, 1990. 60-116.
Aron
J. Gurevics: A középkori ember világképe.
Budapest, 1974. 5-133.
Hayden
White: A történelmi szöveg, mint irodalmi alkotás, in: uő: A történelem terhe. Budapest, 1997. 68-102.
Robert
Darnton: A nagy macskamészárlás, in: uő: Lúdanyó
meséi. A nagy macskamészárlás. Két epizód a francia kultúrhistória köréből. Budapest,
1984. 127-173. vagy uő: Lúdanyó meséi és
más tanulmányok. Budapest, 2010. (megfelelő oldalak)
Carlo
Ginzburg: A sajt és a kukacok.
Budapest, 1991.
Pierre
Nora: Emlékezés és történelem között. Aetas
1999/3. szám 142-157.
A február 15-i előadáshoz kapcsolódó ajánlott
irodalom:
Weszprémi István: A'
kisded gyermekeknek nevelésekről való rövid oktatás, melyben előadatik,
miképpen kellessék azokkal bánni születésektől fogva három esztendős korokig : [hozzá-adattak
... az egésségnek fenn-tartására és a hoszszú életnek megnyerésére tartozó
szükséges regulák]. Kolozsvár: Páldi, 1760.
Fehér Katalin: Egy
magyar nyelvű pedagógiai kézikönyv 1791-ből. Magyar Könyvszemle 107 (1991) 1-2.
129-132.
http://epa.oszk.hu/00000/00021/00345/pdf/mk_1991_1-2_129-132.pdf
Friedrich Ildikó: XVIII.
századi magyar nyelvű kiadványok a gyermekek ápolásáról és neveléséről.
Orvostörténeti Közlemények (1974) 73-74. 27-51.
http://www.orvostortenelem.hu/tankonyvek/tk-05/pdf/4.12/1975_073_074_friedrich_ildiko_xviii_szazadi.pdf
Marie-France Morel: Théories et pratiques de l'allaitement en France au XVIIIe
siècle. Annales de Démographie Historique XIII (1976) 393-427.
https://www.persee.fr/doc/adh_0066-2062_1976_num_1976_1_1322
A március 1-i előadáshoz kapcsolódó ajánlott irodalom:
William
D. Godsey: The Sinews of Habsburg Power: Lower Austria in a Fiscal-Military
State, 1650-1820. Oxford University Press: Oxford, 2018.